menu

Grootouders en ouders gamen er lekker op los

Een onderzoek heeft uitgewezen dat 62% van de volwassenen tijdens de pandemie videospelletjes speelt. Het onderzoek keek naar demografische en psychografische inzichten over gamers. Het is gebaseerd op een steekproef van meer dan 19.000 gamers in 15 landen.

Grootouders en ouders gamen er lekker op los - Jongbelegen.nu

Lockdown

Ook al nam het spelen van games ook vóór de pandemie al toe, de lockdown heeft mensen de tijd gegeven en men is meer op zoek gegaan naar manieren om de verveling te verdrijven. Op sommige plekken was op een zeker moment zelfs een gebrek aan spelconsoles. De grootste stijging van mensen die games spelen is te zien in de groep 55- tot 64-jarigen.  

Gezinstijd

Gamen is vooral belangrijk geworden voor grootouders of mensen met drie of meer kinderen. Dit wijst op de groei van gamen als gezinstijd. De meeste oudere gamers spelen games voor hun plezier en om te ontspannen, waarbij hun favoriete genre actie-avontuur is, gevolgd door puzzelgames. Ongeveer een kwart maakt ook gebruik van sociale media om informatie en content over gamen te vinden en nog eens 1 op de 4 zegt games aan vrienden aan te bevelen. Uiteindelijk is het gamepubliek veel meer divers dan men zich misschien realiseert.  

M/V

Hoewel jongeren nog steeds aanzienlijk meer geneigd zijn om games te spelen, is er in alle leeftijdsgroepen een stijging te zien die vooral wordt veroorzaakt door gamen op mobiele telefoons. Uit het onderzoek blijkt ook dat mannen en vrouwen evenveel games spelen, maar op verschillende manieren. Vrouwen spelen vaker games op smartphones, terwijl mannen vaker spelconsoles of computers gebruikten. Mannen spelen ook vaker dan vrouwen online games met of tegen anderen. Dit wordt in verband gebracht met de voorkeur voor apparatuur en het soort games, zoals bijvoorbeeld schietgames, dat wordt gespeeld.  

Redenen om te gamen

Zoals gezegd, is de pandemie een belangrijke reden waarom meer en meer oudere mensen zij gaan gamen. Maar uit onderzoek komt ook naar voren dat er ook andere redenen zijn om een Playstation of Xbox aan te schaffen. Uit de nieuwe gegevens blijkt dat 26% van de gamers speelt om te socialiseren met vrienden. 22% speelt om te ontsnappen aan de realiteit. 18% houdt ervan zich onder te dompelen in verhaallijnen. Het sociale aspect van gamen is vooral belangrijk voor jongere gamers (16-24 jaar) - 35% speelt om deze reden, tegenover 31% die speelt vanwege de uitdaging. Gamen is een eigen vorm van sociale media geworden. Gamers willen met elkaar communiceren en hun prestaties en ervaringen delen. Het hebben van een sociale functie binnen games bevordert ook een verlangen naar onderlinge verbondenheid.  

Facebook

Andere bevindingen zijn onder meer de mate waarin Facebook steeds meer de favoriete sociale media-app van ouderen is, terwijl jongere gebruikers zich wenden tot bijvoorbeeld TikTok en andere messaging-apps. Oudere gebruikers waren ook veel vaker voorstander van de invoering van regels om ongepaste of aanstootgevende inhoud aan banden te leggen, terwijl jongere leden van de Generatie Z, die met het internet zijn opgegroeid, vaker tegen regulering waren.

 

 

mei 2021
Wim van der Oest
Kan lezen en schrijven met woorden. Vier decennialang tekstschrijver en auteur. Enthousiast medeoprichter van Jongbelegen. Waarom? Omdat hij online maar bar weinig magazines kon vinden die niét tuttig en ouderwets zijn.

Goed stuk

Deel dit artikel: