menu

Bekijk Michelangelo’s werk zonder in een bezoekersfile te staan

Mocht je het werk van Michelangelo met eigen ogen willen zien zónder in een file van bezoekers te staan, dan is het nú tijd om af te reizen naar Rome. Doordat veel mensen nog niet op reis gaan, is het er nog relatief rustig. Dit zijn de beste plekken om  Michelangelo’s werk te bewonderen.

Bekijk Michelangelo’s werk zonder in een bezoekersfile te staan - Jongbelegen.nl

St. Pieter’s Basiliek, Pietà en de Koepel
Michelangelo was pas 24 jaar oud toen hij de opdracht kreeg om de Romeinse Pietà (‘medelijden’) te creëren. Het werd onthuld tijdens het Sint-Pietersjubileum in 1500 en was een van de drie Pietà-sculpturen die de kunstenaar tijdens zijn leven maakte. Op de vraag waarom hij ervoor koos om Maria als jonge vrouw af te beelden, antwoordde Michelangelo ‘Vrouwen die zuiver zijn in ziel en lichaam worden nooit oud’. De legende vertelt dat toen Michelangelo hoorde dat een bewonderaar van het beeld het aan een andere kunstenaar toeschreef, hij besloot om zijn naam op de sjerp van de Maagd Maria te schrijven. Het lijkt erop dat hij er achteraf spijt van had, want hij heeft nooit meer een ander werk gesigneerd. Zevenenveertig jaar later richtte Michelangelo zich opnieuw op de Sint Pieter, ditmaal als hoofdarchitect van de koepel van de basiliek. Bezoekers aan St. Pieter kunnen 320 treden beklimmen (of de lift nemen) naar de top van de koepel met uitzicht op het Pantheon en Vaticaanstad.
 
San Pietro in de wijk Vincoli
Paus Julius II rekruteerde Michelangelo om in 1505 zijn graf in de Sint-Pietersbasiliek te ontwerpen. Het werk zou bijna 30 jaar duren. Aanvankelijk zou het bouwwerk tientallen beelden van de kunstenaar en meer dan 90 wagenladingen marmer gaan bevatten. Maar paus Leo X, die Julius opvolgde, had andere plannen. Slechts drie beelden werden opgenomen in het eindproduct, dat werd toegewezen aan de meer bescheiden kerk van San Pietro in Vincoli.

Sixtijnse Kapel, het Vaticaan
Michelangelo zag zichzelf in de eerste plaats als beeldhouwer, niet als schilder. Toen Julius II hem in mei 1508 vroeg om het plafond van de Sixtijnse Kapel te versieren was de kunstenaar dan ook minder tevreden. Een schimmelplaag bedreigde een deel van het werk en Michelangelo probeerde onder de opdracht uit te komen door tegen Julius te zeggen ‘Ik heb uwe heiligheid al verteld dat schilderen niet mijn vak is. Wat ik heb gedaan is bedorven’. Maar het schimmelprobleem werd opgelost en Michelangelo moest weer aan de slag met de 343 menselijke figuren en negen verhalen uit het Boek Genesis die het 12.000 vierkante meter grote meesterwerk uiteindelijk zou omvatten. De eigengereide Michelangelo had regelmatig bonje met deze paus over geld en noemde hem soms ‘mijn Medusa’. Julius dreigde hem op zijn minst één keer van de steiger van de Sixtijnse Kapel te laten gooien als hij zijn werk niet sneller af zou maken. Het meesterwerk eiste uiteindelijk wel degelijk zijn tol. De schilder liep een beenblessure op toen hij zelf van de steiger viel en werd gedeeltelijk blind, een gevolg van het zo lang naar boven staren naar het plafond. In 1536 werd Michelangelo teruggeroepen naar de kapel om Het Laatste Oordeel boven het altaar te schilderen, ditmaal voor paus Paulus III.

Piazza del Campidoglio
Campidoglio is een van de zeven heuvels waarop Rome is gesticht. In 1538, toen Michelangelo werd gevraagd de gebouwen op de heuvel een nieuw aanzicht te geven, was de taak groot. De gebouwen waren gebruikt als hoofdkwartier voor de Romeinse gilden tijdens de Middeleeuwen en vereisten een grote opknapbeurt. De kunstenaar ging aan de slag op het hoofdplein en gaf het een ovale vorm om symmetrie te creëren. Hij voegde een derde structuur toe, het Palazzo Nuovo, en hij herschiep de basis van het standbeeld van Marcus Aurelius uit de 2e eeuw na Christus - dat sindsdien is verplaatst naar de Capitolijnse Musea in de buurt. Hoewel het piazza nog niet klaar was ten tijde van de dood van Michelangelo in 1564, werd het in verschillende fasen voltooid in de loop van de volgende 100 jaar met behulp van de ontwerpen van de kunstenaar. In 1940 liet Benito Mussolini het laatste element, Michelangelo's briljante stervormige patroon in de stoep, aanleggen.

Santa Maria degli Angeli e dei Martiri
Als humanist geloofde Michelangelo in het behoud van de oude ruïnes van Rome. Het was een taak die hij ter harte nam in 1561, toen hij werd ingehuurd om het enorme badhuis van Diocletianus, opgericht in 300 na Christus, om te bouwen tot een kerk genaamd naar de Maagd Maria. Ironisch genoeg was het nieuwe lot van het gebouw in strijd met de oorspronkelijke bouwmethode, die naar verluidt de dwangarbeid (en het regelmatig overlijden) van 40.000 christelijke slaven zou hebben gevergd. De missie van de kunstenaar was gericht op de centrale gang van het badhuis, met zijn acht rode granieten zuilen die tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven. Hoewel Michelangelo stierf voordat de kerk klaar was, heeft zijn leerling, Jacopo Lo Duca, het project tot een goed einde gebracht.

Kijk hier naar een BBC documentaire over het leven van Michelangelo

juli 2020
Wim van der Oest
Kan lezen en schrijven met woorden. Vier decennialang tekstschrijver en auteur. Enthousiast medeoprichter van Jongbelegen. Waarom? Omdat hij online maar bar weinig magazines kon vinden die niét tuttig en ouderwets zijn.

Goed stuk

Deel dit artikel: